Friday, October 30, 2009

what is the ruling of pictures that are crafted, taken photographically or drawn by hand?


Question: Barak Allah feekom ya shaik, my question is what is the ruling of pictures that are crafted, taken photographically or drawn by hand?

Answer: "Pictures that are crafted from wood and stones or made of mud..etc are all haram, if their shape is similar to the shape of a living-thing that has a soul, due to its similarity and imitation to the creation of Allah. It was narrated in an authentic hadeeth that the prophet peace be upon him cursed the photographers and cursing means being snatched and distanced from the mercy of Allah. It was also narrated in a qudsy hadeeth that Allah (sw) said "And who is more oppressive than that who goes create like my creation, let them create a particle or let them create seed or let them create a grain". In another authentic hadeeth "People that are severely punished in judgment day are the photographers who imitate the creation of Allah, they will be asked to bring to live whatever they imitated". The daleeles regarding this matter are many.  Drawing with the hand falls under the type of crafting that is promised to be punished for and is from the great sins.


Regarding photographs taken by cameras it doesn't seem to me (the shaik) that is from crafting, and that is because the person who took the picture didn't try to imitate the creation of Allah. Therefore, if you show a person a picture that is taken by a camera he would not say "what a skilled crafter or creator" in comparison to the things that crafted, he will say "what an artist" or "what a great creator" and that show us the difference. This is similar to a person who draws or writes  something with his hand than he has someone prints for him or published it,  people will not associate that book to the person who printed it or published it, however they will associate it to its author. That clarifies the difference between the person who takes pictures by a camera and who crafts it. However if there's another person who comes and imitate it the drawn of another person exactly, people will say "what a good artists" or "what a talented crafter" and people might thing that the second person was the one who create it.  That distinguishes clearly between the people who takes a picture and who crafts, in way that pictures taken by a camera are not associated to the photographer. And we don't say that this has imitated the creation of Allah or created it.  However if a person take a picture of something haram, than taken a picture in that case is haram because the things that are used to get to something haram are in that case haram, And isn't permitted to take pictures for memory (for remembering) because this might fall under the saying of the prophet that angles do not enter a house that has pictures in it."


السؤال: من حضرموت المستمع عبد الرحمن يقول فضيلة الشيخ أسأل عن حكم الصور تكون التي بالنحت أو الآلة الفوتوغرافية الكاميرا أو كانت بالرسم باليد وإنا طالب بالثانوية يلزمونني بالرسم باليد جزاكم الله خيرا؟

الجواب الشيخ: الصور المنحوتة من خشب أو حجارة أو المصنوعة من الطين أو العجين أو ما أشبه ذلك كلها حرام إذا كانت على تمثال الحيوان له روح لما فيها من مضاهاة خلق الله عز وجل وفي الحديث الصحيح أن رسول الله صلي الله عليه وسلم لعن المصورين واللعن هو الطرد والإبعاد عن رحمة الله وفي الحديث القدسي أيضا أن الله تعالى قال (ومن أظلم ممن ذهب يخلق كخلقي فليخلقوا ذرة أو ليخلقوا حبة أو ليخلقوا شعيرة) وفيه أيضا في الحديث الصحيح (أشد الناس عذاباً يوم القيامة المصورون الذين يضاهؤن بخلق الله يقال لهم أحيوا من خلقتم) والأدلة في هذا كثيرة ومن التصوير على القول الراجح المتوعد عليه أن يقوم الإنسان بتصوير ذي روح بيده فإن ذلك داخل في التصوير المتوعد عليه وهو كبيرة من كبائر الذنوب أما التصوير بالآلة الفوتغرافية الفورية فلا يظهر لي أنه من التصوير وذلك لأن المصور لم يكن يخطط أو يحاول أن يضاهي بخلق الله ولهذ ا فنرى الناس لو عرض عليهم صورة بالآلة الفوتوغرافية على حسب ما حصل من التصوير لم يقولوا ما أجود هذا المصور وما أحدقه لكن لو عرض عليهم صورة صورها بيده وخططها بيده وظهرت مطابقة لما صور فقالوا ما أحسن هذا ما أحدق هذا فدل ذلك على الفرق بين من يرسم الصورة بيده ومن يصور بالآلة الفوتوغرافية ويدل لهذا إن الإنسان لو كتب كتابا بيده ثم وضعه في آلة التصوير وخرج من الآلة فإن الناس لا ينسبون هذا المرسوم إلى الذي صور بالآلة وإنما ينسبونه إلى الكاتب الأول وما زال الناس يحفظون الوثائق بمثل هذا ولا يقولون أن هذا الذي التقطه بالآلة مبدع متقن جيد بل ربما يكون يتولى هذا رجلا أعمي أو يتولاه رجل مبصر في ظلمة لكن لو جاء شخص وعُرِض عليه خط الرجل الآخر فجاء يقلد أخر حتى ظهر وكأنه خط الرجل الأول لقال الناس ما أبدعه ما أحذقه كيف صور هذا التصوير الذي جاء مطابق للرسم وفي هذه الأمثلة يتبين أن التصوير الفوتوغرافي ليس في الحقيقة تصويرا ينسب إلى الفاعل ولا يقال أن هذا مضاهئاً لخلق الله لأنه لم يصنع شيئا والقول بالحل مشروط بأن لا يتضمن أمراً محرماً لأن الأشياء المباحة إذا أدت إلى شي محرم كانت حراماً لأن الوسائل لها أحكام المقاصد فمثلاً لا نرى أنه يجوز أن يصور الإنسان هذا التصوير للذكرى كما يقولون لما في ذلك من اقتناء الصورة التي يخشى أن تكون داخلة في قول النبي صلي الله عليه وعلى آله وسلم إن الملائكة لا تدخل بيتا فيه صورة.

Taken from: Arabic Site of Shaykh Uthaymeen -http://www.ibnothaimeen.com/all/noor/article_1205.shtml
Translated by: Bassam Hassan Al-Yemene

No comments:

Post a Comment