Saturday, November 20, 2010

Distinguishing Features of True and False Dawn



Masdud narrated from Yahya from At-taymee from Abi Uthmaan from Ibn Mas’ud that he said, the Messenger of Allah sallallahu alayhe wa sallam said, Do not let the call of Bilal prevent any of you from his suhur – pre-dawn meal because he makes prayer call or he said, he calls in order to return those standing in (prayer) amongst you (to take pre-dawn meal) and to awaken those in slumber amongst you and he said the true fajr is not like this – Yahya gathered his palms – until he said (it is) like this. And Yahya extended his two index fingers. 
 
Explanation: 

“He said like this” Spread (of white light) without circulating (i.e. does not keep growing in its white light), this is the false dawn. 

“Until he said like this” – It (the white light) spreads circulating in the horizon extending from two sides right and left, this is the true dawn.

Reported by Al-Bukhari

Additionally, Shaykh Ibn Uthaymeen rahimahu Allah said,

“And the dawn is two (dawns): true dawn and false dawn. And the intention with the dawn in here is the true dawn, and the difference between the true dawn and the false (dawn) are from three aspects: 

The first difference: The false dawn is spread (of white light) in the sky not widthwise but it is lengthwise, as for the true dawn it is widthwise extending from north to south. 

The second difference: The true dawn, there is no darkness after it, but light increases until the sunrises, as for the false dawn, there happens after it darkness after this light, and this is why it is called false; because it disappears and fades away.  

The third difference: The true dawn is connected to the horizon; as for the false (dawn) then there is darkness between it and the horizon. 

These are three horizonal sensory, people know them if they were in the rural area, as for in the cities, they (people) don’t know them because the lights obscure these signs.

Source: From the tafseer of the Shaykh for surah al-fajr by way of his site

Reference: http://sahab.net/forums/showthread.php?t=371937 - # 1 & # 5

حدثنا مسدد عن يحيى عن التيمي عن أبي عثمان عن ابن مسعود قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : ( لا يمنعن أحدكم أذان بلال من سحوره فإنه يؤذن - أو قال ينادي - ليرجع قائمكم وينبه نائمكم وليس الفجر أن يقول هكذا - وجمع يحيى كفيه - حتى يقول هكذا ) . ومد يحيى إصبعيه السبابتين.
[ ر 596 ]

شرح:
( أن يقول هكذا ) مستطيلا غير منتشر وهو الفجر الكاذب . ( حتى يقول هكذا ) يصير مستطيلا منتشرا في الأفق ممدودا من الطرفين اليمين والشمال وهو الصبح الصادق.

رواه البخاري

إضافة :
قال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله :

" والفجر فجران: فجر صادق، وفجر كاذب، والمقصود بالفجر هنا الفجر الصادق، والفرق بين الفجر الصادق والكاذب من ثلاثة وجوه:

الفرق الأول: الفجر الكاذب يكون مستطيلاً في السماء ليس عرضاً ولكنه طولاً، وأما الفجر الصادق يكون عرضاً يمتد من الشمال إلى الجنوب.

الفرق الثاني: أن الفجر الصادق لا ظلمة بعده، بل يزداد الضياء حتى تطلع الشمس، وأما الفجر الكاذب فإنه يحدث بعده ظلمة بعد أن يكون هذا الضياء، ولهذا سمي كاذباً؛ لأنه يضمحل ويزول.

الفرق الثالث: أن الفجر الصادق متصل بالأفق، أما الفجر الكاذب فبينه وبين الأفق ظلمة، هذه ثلاثة فروق آفاقية حسية يعرفها الناس إذا كانوا في البر، أما في المدن فلا يعرفون ذلك، لأن الأنوار تحجب هذه العلامات". اهـ من تفسير الشيخ لسورة الفجر بواسطة موقعه.

No comments:

Post a Comment